Oostende

Vanuit Scheveningen varen we richting België. We hebben boodschappen gedaan, een reisroutering en -planning gemaakt, de boot verkend en gaan in het pikkedonker naar buiten richting de Maasgeul.

We gaan die oversteek van het drukst bevaren water ter wereld (nog steeds), goed bestuderen en daarvoor zetten we alles in; radar, AIS en vooral ook luisteren naar het radioverkeer. Waar is welke boot, hoe herken ik die, waar gaat hij heen, wat zegt de verkeerscentrale nu precies enz enz.

Na de oversteek wordt het donker en stil, de kust wijkt en de nacht is voor ons en wat vissersboten.

We draaien wachten zodat iedereen leert omgaan met logboek, de route en de uitkijk. Meestal ook de momenten van de goede gesprekken.

We lopen dan Oostende binnen en kunnen we even bijkomen, wat boodschappen doen en ’s avonds ergens lekker eten in een van de vele Belgische restaurantjes. Dan maakt iedereen die wil zijn eigen planning voor de terugtocht en we leggen die aan elkaar voor. Al varend bespreken we de in’s en out’s van routes, van keuzes en allerlei praktische zeemanszaken. Misschien nog tijd om via een SSB radio en een laptop weersberichten te ontvangen en dan doemt die Maasgeul al weer op.

AIS info
AIS info

En dan, keurig “voor de dear” melden we ons weer bij de verkeerscentrale van Scheveningen en na een evaluatie van de tocht en het uitwisselen van adressen voor delen van fotomateriaal, kunnen we weer rustig naar huis. Nog even na deinen voor de gewone werkdag weer begint.

Gezien de belangstelling vanuit diverse hoeken kan het zijn dat we op korte termijn nog een tocht maken, dus meld u gewoon als de huidige tocht niet in de agenda past. En met een groepje (minimaal 4) kun u zelfs het reisdoel verleggen.

Na inschrijving ontvangt u  een lijst met zaken die u bij u moet hebben en wat tips.

 

The moment

for leaving Scheveningen.

 

We did some shopping, checked the itinerary, had a look at the boat and go into the black night. Direction Maas Entrance.

We will cross this busiest fairway in the world, using radar, AIS, electronic chartplotters and listen carefully to the VHF. What boat is that, were is it exactly and what does traffic centre tell about it.

AIS info
AIS info

After the crossing it is getting darker and silence impresses the crew. Just a few fishing boat and the waves will accompany us through the night.

In the morning we will enter Oostende, take some rest , do some shopping and find ourselves a nice little typical Belgian restaurant.

In the morning we all will prepare ourselves for the journey back. Those who want make their passage plan and talk it over with skipper and the other crew. Maybe we can receive some weathercharts via SSB and laptop.

Next to the southern breakwater we’ll let traffic centre Scheveningen know we’re back. We discuss the weekend, exchange adresses for the pictures and drive home. There are some hours left to dream about the sea and prepare us for another ordinary working we’d rather not start.

As there already some people who’d like to join we are already planning another trip. So, if our schedule does not match your agenda, do contact us about another possibility to get on the Offline.

Exclusive bookings are also possible, and by the way, the boat has excellent heating….